Thursday, October 4, 2007

Bagaimana dan Macam Mana?

Salam Pekasam semua...selamat hari ghaya

Bagaimana dan macam manakah cara yang palinng lembut nak habaq kat manager kita yang benda dia buat tu tak betoi?

Kesnya macam ni, dia bagi si A buat keja dengan tempoh masa yang agak panjang tetapi si A takreti nak tapi tak tanya oghang. Lepaih tu bila dia tau keja tu memang tak siap sebab si A memang tak reti nak buat padahal itu keja dia, manager aku bagi pulak keja ni kat si B.

Bila bagi kat si B plak, keja yang si A dok kononnya buat, tapi tak siap-siap, dateline dia pendek plak. Nak kena siap dalam 3,4 hari!???? Kesian aku tengok si B. Dah la kena buat keja oghang yang tak buat, masa yang dibagi plak pendek!

Bagaimana dan macam mana nak habaq kat manager aku cara yang paling lembut supaya dia dapat perbetoi keadaan. Ka nak biaq ja? Pada aku manager aku ni lembut sangat dengan si A. Bukan pertama kali si A buat lagu ni, dah banyak kali dan manager aku masih lagi dok biaq buat tak tau.

Dekat nak ghaya ni malaih nak kecoh-kecoh. Kalau boleh biaq la dapat tegoq dengan cara sehikmah mungkin.

Adoi...penin kapla ada manager macam ni. Selalu sangat bagi muka kat si A. Dengan oghang lain bulih plak dia straight.

4 comments:

tokasid said...

Salam maknesia pekasam:

Nak tanya sikit. A ni jantan ka betina? paih tu, menejar ni jantan ka betina?
Bukan aku tanya pasai nak gender discrimination ka apa ka tapi menda ni ada releven dgn keputusan yg menejar buat terhadap A.

Kalau menejar tu jantan dan A ni betina, adakah menejar sudah berbini dan A sudah berlaki atau dua-dua trang tang-tang lagi?

Kalau menejar dah ada bini tapi A trang-tang-tang pun mungkin ada hati menejar kat A . Pasai ada vacancy lagi.

Kalau menejar ada bini dan A ada laki...lagi aku risau.

Tapi nampak sangatlah ada semacam pilih kasih terhadap A.

Ada dua tiga cara lembut nak bagi tau kat menejar:

1- Boss...saya rasa elok kita buat A sebagai mascot syarikat saja, tapi gaji dia maintain macam sekarang. Kami tak kesah..( sebut macam Aiman tak kesah).Tak pa bagilah kat dia uniform mascot,kami tak akan cemburu.

2-Boss....apa kata A tu boss amek buat bini nombot dua? Lepas tu boss boleh kawin nombot tiga pasai A gerenti tak gheti nak wat gherja ghumah kan...so boss amek bini nombot tiga untuk buat gherja A. Amacam boss?Saya boleh tolong masok minang kat boss.

3-Boss...boss....boss penah tak minum ayaq kopi yang A buat? Fuhh...best betoi la boss.Apa lagi kalau pekena bulan posa ni. Memang tera A buat ayaq. Apakata lepaih ghaya ni kita lantik A jadi coffee girl syarikat kita, tapi jawatan eksekutif la. satu lagi boss...hari tu kami nampak A cuci pancoq, fuh!!! Bersih berkilat berseri2 mangkok pancoq boss. Jadi kalau tak eksekutif kopi girl dia boleh jadi eksekutif janitor boss....

4- Boss!! Awat hang mangkok ayun sangat ni? Dah bropa kali A tak muleh siap assignment dia yang hang dok bagi. Dah bropa kali orang lain dok kena sambung gheja yang dia tak gheti nak buat tu bila dah nak dateline??Hang ngan A sama-sama mangkok hang tau ka??
(utk buat cakap no 4 ni,elok di sediakan surat letak jawatan siap-siap)

Manusia Pekasam said...

Salam Pekasam tokasid,

Manager, laki, dah kawin, Si A tu pompan andartu yg mmg tak dak sapa berkenan, lebih tua dari manager aku dan memang tak lawa.

Aku bulih sound direct tapi aku maleh nak ambik pusing sbb tak kena btg hidung aku cuma aku risau pasal keadaan mcm ni sbb silap haribulan kena kat aku plak!

Nanti la bila-bila aku belanja manager aku makan lepas tu cucuk jarum aaa, sound secara halus.

TQ

tokasid said...

Kalu A tu lagi tua dari menejar..mungkin menejar rasa respek lebih kot pasai A tua dan andartu. Mungkinla. Macam org kata hormat kat kak seniri. Tapi sebagai bos dia tak buleh la lagu tu kan. Nanya staff lain.
Kalau dia dah tau A ni tak bropa muleh harap, jgn la dok bagi gheja hat pelik2 kat A. Teroih la bagi kat oghang lain senang ceghita kan.Sapa pun tak sakit ati nak kena perabih tugaih org lain in a short notice and short time.

Aku setuju mukalu hang slow talk dgn menejar so he is aware ada org tak berkenan cara dia delegate tugas.

Manusia Pekasam said...

Salam Pekasam tokasid,

Bukan masalah respek kat si A ka apa tapi tatau la lama ni pun dia dok buat slack oghang langsung tak maghah dia, tu yg pelik tu.