Saturday, November 10, 2007

Bulih Kasi Motivasi ka?

Salam Pekasam semua,

Khameh lepaih hingaq kat opis pasai depa ada umumkan Employees of The Month saya punya department. 3 oghang eksekutif dengan 2 oghang bukan eksekutif telah dipilih.

Saya sebenaqnya malaih nak layan sangat pasai benda ni sebab bukannya ada pekdah apa pun. Dapat jadi Employees of The Month pun bukannya kita bulih naik gred dengan cepat dan bukannya bulih tolong kita masa nak dapat bonus lebih dari oghang len.

Member-member kat ofis dok hingaq pasal ada 2 individu yang depa pikiaq tak layak dan tak patut menerima anugerah tu pasai semua oghang dalam department kami tau, depa 2 oghang tu, soghang laki soghang perempuan, memang tak layak sebab memang confirm depa ni pemalaih.

Semua oghang tau tapi saya dengaq member-member kata, anugerah tu depa dapat sebab nak bagi depa motivasi supaya lepaih ni rajin skit buat keja.

Yang perempuan tu ada baghu ni buat projek yang agak besaq dengan saya sampai depressed sebab dia kata kerja banyak dan sampai tak cukup tidoq. Lepaih projek tu pun dia ada jumpa AGM kami, teriak, nangeh-nangeh mengadu pasai kerja yang banyak kat ghumah dan ofis.

Saya dengaq tu pun nak tergelak la pasai, dia yang pi kalutkan kerja, dia yang pi caca marbakan programming sampai keja senang jadi 10 kali susah. Lepaih mula nak mengadu susah tu la susah ni la dan lepaih tu mula la nak salahkan customer bagi keja banyak sampai tak sempat nak siapkan keja.

Saya sampai dah lali dah nak dengaq masalah dia. Bukan sebab meluat dengan dia, meluat dengan peghangai dia pasai dok pi susahkan keja yang senang dan dok mengadu pasai keja. Oghang pun keja jugak, lagi susah dari hang. Hang kalut pasai apa?

Yang soghang lagi lelaki ni, bukan eksekutif dan semua oghang masak sangat dah pasai kemalasan dan kekerapan dia hilang masa waktu ofis. Nak kata macam mana dah, pasai dia oghang lama kat company. Bila oghang tanya ada saja alasan dia. Pi situ la pi sana la, oghang tu mintak tolong la, oghang ni mintak tolong la. Aduiiii!

Saya hairan jugak macam mana dengan cara macam ni bulih kasi oghang yang malaih motivasi sebab biasanya oghang melayu ni dia pikiaq lain dan advance skit. Contohnya:-

"Aku keja macam ni malaih pun depa kasi Employees of The Month? Lagu tu kalu, takyah keja rajin-rajin dah la. Macam ni pun dah cukup rajin dan bulih dapat anugerah lagi."

1 comment:

zabs said...

Apa kata tukar bagi Penyapu pulak kalau tak berubah juga tahu depan.