Friday, November 9, 2007

Lepaih Ni Naik Apa Lagi?

Salam Pekasam semua, pahabaq?

Tepung gandum baghu ja naik. Lepaih ni apa lagi yang naik? Tol dah, minyak dah, gula dah lama naik, ayam baghu naik, lepaih ni dengaq kata minyak nak naik lagi. Tambang teksi dan bas pun nak naik? Gila!!!! Sikit lagi pi keja naik basikal ja la.

Tol tahun depan confirm naik lagi, ghasanya PLUS kot. LDP akan naik lagi Januari 2011. Tol Shah Alam, tol KL-Karak (Gombak dan Bentong), dan tol Guthrie Corridor akan naik Januari 2012. Dan tol Chera-Kajang akan naik lagi Januari 2013.

Tol-tol ni memang confirm sebab saya ada simpan keratan akhbar awal tahun ni hari tu masa LDP naik tol. kecoh 1 Malaya tapi biasa la, sat je la. Apa nak buat, KERAjaan lebih suka memukul dan membelasah rakyat. Apa boleh kita buat? Tak kan nak tahan sampai 2013 sampai tol naik lagi?

Apa kita takleh pikiaq ka kalau tol naik semua barang naik harga? Takkan kita tak terkesan dengan kenaikkan barang? Duit poket kita dah terlampau banyak ka sampai sikit pun kita tak kisah dengan kenaikkan harga barang?

Sampai bila kita nak tunggu langut lagu ni? Takkan kita langsung takleh pikiaq langsung nasib oghang lain sama? Oghang lain susah pun nanti lambat laun kita pun susah jugak. Macam mana?

Cuba tengok la ni, banyak dak kes rompakan, samun atau kecurian? Banyak kan? Cuba kita pikiaq pasai apa? Walaupun peratusannya kecik tapi ada kena mengena jugak dengan kos sara hidup yang tinggi. Dalam keadaan terdesak ni, oghang akan hilang pertimbangan. Bila oghang hilang pertimbangan, maka, oghang akan buat macam-macam.

Mungkin untuk oghang Islam tidak akan melakukan perkara sebegini tetapi yang saya maksudkan adalah penganut agama lain. Tetapi tidak mustahil, mungkin ada juga oghang Islam yang mungkin melakukan perbuatan keji ini kerana terdesak.

Habis tu tak kan kita nak duduk saja? Sudah sampai masanya kita tukaq kerajaan. Cuba kerajaan baghu tadbir negara tengok. Sampai bila kita nak biaq oghang keji duk ratah perabis harta benda negara? Sampai bila nak biaq?

Apa salahnya bagi oghang baghu memerintah negara? Apa nak ditakutkan? kalau tak elok, pilihanraya akan datang kita tukaq la!

3 comments:

tokasid said...

Salam maknesia pekasam:

Tol PLUS gerenti naik cuma tak tau samada Januari atau lewat sikit.
Aku dapat info(insider) masa tol LDP naik dulu, ada mamat kat PLUS kata PLUS akan naik pada 2008 bila kerja-kerja antara Ipoh-Rawang dan Senawang-Pagoh siap nanti.

Harga BeBePe(BBP-bahan bakar petroleum) juga dijangka naik coz crude oil dok mencacak macam pengantin baru saja. Ada yg speculate btwn 3 kupang ke 5 kupang.

Jadi bila menatang 2 ekoq ni naik secara otomatik semua ghega baghang akan nek.

Pasai tukaq gomen ni dah berboih mulut dok ajak oghang tukaq, tapi org Mesia ni penakot hang tau dak?

Hang pernah tgk Turista kan? Hang pernah tengok Hostel dak? Hang tengok SAW pt 1-3 dak? Hang takot dak tgk ceghita macam tu? Kalau hang rasa takut atau korang2nya segheyau la kan...maka direktur telah berjaya la bagi hang segheyau.

Macam tu lah BN ni... depa buat ceghita seolah-olah pembangkang ni macam org jahat lam filem3 hat aku sebot tadi.

Org Mesia kan suka tgk ceghita seram dan hantu ni...jadi depa mudah terpengaroh dan pircaya(kata Samy Bilu) dgn pemuhongan BN tu.
Bila dah takot, teloq pulak masok ke kantong...teroih tak berani tukaq gomen.

Hang tgk la kali ni...lagu tu la jugak pasai kita masih ada ramai penakut pait dan pengecut tak berteloq.

Mak Su said...

mencuba tak per kan

Manusia Pekasam said...

Salam Pekasam tokasid & mak su,

Nak kata macam mana, rakyat Malaysia ni ghamai yang pengecut. Sebab tu la, la ni ghamai pondan dan gay.

aduiiii!