Wednesday, November 21, 2007

Patut Ka?

Salam Pekasam semua, sihat semua no?

Minggu lepaih saya ada tengok rancangan 360 kat TV3 pasai kes rogol dan bunuh kanak-kanak.

Dalam rancangan tu, depa siarkan balik kejadian-kejadian menyayat hati yang pernah berlaku sebelum termasuklah kes terbaru yang melibatkan Nurin Jazlin.

Ada gak hari tu saya baca berita kat sathabaq pasai kes ni, dah berpuluh dan juga sudah beribu kes yang melibatkan kanak-kanak menjadi mangsa sejak 50 tahun yang lalu.

Sedih, sayu, simpati kepada keluarga mangsa dan geram, maghah, sakit hati kepada manusia durjana yang melakukan perkara keji itu.

Saya ada baca banyak rencana berkenaan penjagaan kanak-kanak, bagaimana mencegah perkara ini daripada berlaku dan mengelaknya dari menjadi tragedi yang bughuk.

Perkara macam ni berlaku sebenaqnya diluar kawalan kita juga. Kalau kita dah jaga betoi-betoi pun ada masanya kita akan cuai sesaat. Dan cuai sesaat itulah yang mungkin membawa padah pada kita sekeluarga. Bukan senang menjaga anak-anak sebab kita selalu mendengar orang berkata, lebih senang menjaga lembu sekandang dari menjaga anak soghang.

Apa pun masalahnya, kita kena la ikhtiar semampu yang boleh untuk menjaga anak-anak kita dan peliharalah mereka sebaik mungkin.

Masalahnya disini, saya lihat sekarang kebanyakkan ibubapa mengalakkan anak-anak mereka yang masih kecil memakai make-up sehingga setengahnya mengalahkan orang dewasa. Kanak-kanak yang belum mengerti apa itu kehidupan pun sudah diajar bagaimana cara memakai alat solek supaya nampak lebih cantik.

Tidakkah itu mengundang bahata? Patut ka kita mengajar anak-anak kita alat solek sedangkan mereka baru berusia bawah 12 tahun?

Bukankah dengan cara macam tu kita lebih menonjolkan anak kita dikhalayak ramai dan di dalam khalayak ramai itu lah ada di antara mereka yang mempunyai nafsu kepada kanak-kanak. Ditambah dengan alat solek, kanak-kanak nampak cantik dan ini mungkin membahayakan depa .Dengan cara macam ni, depa akan terdedah dengan manusia gila seks.

Mungkin ini juga patut diberi perhatian oleh ibubapa pasai benda ni. Setakat make-up ala kadar atau toksah pakai langsung adalah cara paling selamat untuk anak-anak perempuan kita.

Saya cukup pening kepala/ghisau bila tengok anak-anak kecik yang tak reti apa diajaq pakai alat solek macam depa tu umuq 20-an.

Berpada-pada la pasai dalam bersederhana tu, banyak benda boleh elak.

2 comments:

Mak Su said...

tak payah susah2 mengajar anak2 ke jalan kebinasaan....

Manusia Pekasam said...

Salam Pekasam mak su

Biasala akhir zaman...
manusia semua la ni nak kebendaan

mintak jauh