Friday, June 8, 2007

Bau Masam

Hangpa pernah dak tercium bau yang tidak enak dihidu ataupun terhidu bau yang boleh membuatkan hangpa termuntah atau hilang selera makan 1 hari?

Inilah pengalaman hidup kita selama ini dimana bermacam-macam bau yang kita boleh hidu, yang sedap mau pun yang sebaliknya. Semua bau tersebut mewakili setiap benda hidup yang ada di muka bumi Allah ini.

Apa yang aku nak ceghita ni adalah berkenaan bau badan manusia yang masam. Bukan sebab dia tak mandi tapi sebab pakaian yang dipakai tu, pakaian yang sudah dipakai dan tidak berbasuh. Bayangkanlah bau masam yang tersembunyi didalam baju atau seluaq atau seluaq dalam orang yang memakainya.

Bau masam ni kalau terhidu atau tercium memang boleh buat kita hilang selera nak makan atau boleh buat kita pening sat. Baik lelaki ka, perempuan ka, kalau baju tu tak basuh, memang akan keluaq aroma bau masam ni.

Bau masam ni tak semestinya mai dari oghang lelaki saja, oghang pompan pun kalau pakaian luaq dalam tak berbasuh akan keluaq gak bau masam kepam alakazam ni. Aku pernah sekali pi gym untuk keluaq peluh skit, aku pi belah malam la. Sebelah aku ni awek lawa la, bau pun sikit punya harum dok ada. Biasa la naluri jantan aku yang agak gatai ni mula la dok bukak lubang hidung besaq-besaq nak hidu bau awek ni. Mula-mula tu wangi yang amat la.

Lepas beberapa minit duk berlari ataih treadmill tu, awek sebelah aku ni mula mengeluarkan bau. Tu dia! Bau masam kepam kejam alakazam sungguh dirasakan. Badan aku mula lemah bila tercium bau masam awek sebelah aku ni. Yang hairannya, mula-mula wangi, bila lari dalam tak sampai 5 minit, bau masam dah keluaq. Punya la aku rasa nak muntah time tu jugak.

Dulu ada sekali aku jogging ataih treadmill jugak, mai soghang awek, belum berlari lagi dah bau masam dah! Tu yang aku hairan, pasai apa tak lari lagi, peluh tak dan nak keluaq bau dia dah masam? Ni mesti ada part pakaian dia yang tak berbasuh atau memang badan dia bau masam kot.

Yang ni lagi kuat bau dari awek yang mula-mula tu pasai dia belum lari lagi dah bau masam gila punya kuat!

Yang lelaki plak 2 oghang aku jumpa. Masa nak pi sembahyang jumaat tadi la, bila aku lalu sebelah mamat ni, tu dia bau masam, macam 2,3 hari tak mandi!

Lelaki yang kedua plak, bila nak ambik ayaq sembahyang, aku ambik sebelah dia, sekali bau dia masam alakazam la pulak! Tatau aku pasai apa depa ni tak terhidu bau masam yang keluaq dari badan dan pakaian depa ni. Tak kan hidung depa tersumbat kot? Tak kan la hang tak dak bau masam sedikit pun? Aku tahu la mungkin hang dah biasa dengan bau badan hang sampai orang sebelah nak pitam pun hang tak sedaq tapi bubuh la deodarant skit, bubuh la minyak wangi skit, minyak atar ka, lagi baguih, dapat pahala.

Pasai apa dok biaq bau masam hang tu sampai boleh menganggu ketenteraman oghang lain? Awat dok biaq lagu tu? Time nak jumpa awek, sikit punya kuat bau sampai kalah pokok Harum Sundal Malam tapi bila tak jumpa awek, tu dia aih! Bau masam boleh buat orang pitam!

Kalau tak mampu beli minyak wangi mahai-mahai, yang mughah ada, tak sampai RM20 pun ada. Pewangi ketiak aka deodarant pun la ni banyak yang dok ada bawah RM10. Beli la satu. Kasut baju mahai-mahai hang boleh beli, pewangi ketiak hang yang masam murah sangat tu hang tak mampu beli?

Sanggup no hang pi sembahyang jumaat dengan bau masam kepam alakazam kejam? Tolonglah jaga sikit pencemaran dunia ni, dah la bumi la ni nazak, hang plak pi tambah pencemaran dengan bau hang yang masam tu?

Penin aku!

3 comments:

Anonymous said...

tu dia aih. Aku komen kat blog 2007. Masam alakazam bau punya lama.

suhailey said...

awek bau masam eh, terus tak jadi ngurat ek

Anonymous said...

Hahaha...kes masam2 nie sbb ada yg mandi x guna sabun sbb alergik justmandi air ajer...satu lg kalo x der mesin basuhpun punca bau msm pakaian... cuci baju guna tangan kdg2 x bersih