Tuesday, June 12, 2007

'Gagak' Kad Kredit (Kes 2)

Salam kepada semua walau dimana saja anda berada. Teringat kata-kata hikmat Ras Adiba Radzi bila dok baca berita sukan dulu, dengan sopan. Rindu nak dengaq dia baca berita. Mana dia pi la ni? Lama tak nampak. Sihat ka dia?

Ni aku nak ceghita kes ke-2 aku cuba melarikan diri dari 'gagak-gagak kad kredit'. Kes ke-2 kira berani jugak la sebab awai-awai lagi aku dah 'tergoda' dengan keayuan awek yang dok ralit promote kad kredt *tooot* dia.

Kes ni berlaku 2 tahun lepas tak silap aku. Masa tu awai lagi, dalam pukoi 10 pagi, aku lambat plak turun pi makan sebab ada keja. Kebetulan takdak sapa, aku turun la sorang. Masuk lif, turun bawah, bukak ja pintu lif, tu dia! Terpampang depan aku awek yang begitu cantik, lawa gila kalah Angelina Jolie. Senyum manis gila.

Aku ingat dia nak naik ataih, aku bagi la laluan, dia senyum makin manis. Aku balaih senyum la, dah awek senyum kat aku, tak kan nak masam kot. Hilang la lapaq perut sat.

Masa nak pelaju langkah kaki, tiba-tiba aku dengaq sogha (suara) haluih lembut tegoq aku.

"Assalamualaikum bang!"

"Waalaikum salam dik!" Jawab aku sebelum menoleh tengok muka dia.

"Abang, tak nak cuba kad kredit *tooot* kami ke? Skarang ni kami ada promosi dan diskaun hebat. Nak buat balance transfer pun boleh. Kadar yang kami kenakan memang terendah setakat ni"

Aku mula pikiaq dalam hati. "Sudah! Kena aku."

Masa tu kami betoi-betoi duk kat depan pintu lif. Nasib baik takdak ramai sangat orang keluaq dari lif tu. Tak dak segan sangat aku.

"Macam mana bang, nak dengar lebih detail tak? Saya boleh terangkan. Saya ambil masa abang 7 minit je."

"Err...saya nak pegi minum ni, lapar la." Aku cuba mengelat.

"Sekejap je bang, lagipun kami ada promosi dapat hadiah percuma ni, minyak wangi Calvin Klein, 200ml."

Dengaq ja minyak wangi CK tu, aku teruih dapat idea.

"Err..awak dah breakfast dah?"

"Belum bang, kenapa?"

"Jom kita gi minum nak, masa minum nanti awak boleh terangkan dengan lebih lanjut. Bukan setakat 7 minit, setengah jam pun saya boleh dengar." Aku bagi cadangan. Haha.

"45 minit pun saya sanggup tetapi dengan syarat awak duduk minum dengan saya. Nak cerita pasal diri awak pun takde masalah, kalau awak nak."

Aku tengok muka awek tu dah merah. Malu kot. Dia diam senyum pahit. Hahaha. Jahat aku. Selamba gila!

"Saya ada banyak kerja ni bang, kesian kawan saya sorang jaga kaunter."

"Alaa...bukan lama, kalau tak dapat setengah jam, 15 minit pun jadi la, janji kita dapat berkenalan dengan lebih lanjut." Sambung aku pantas dan selamba dog.

Awek tu cuba control walaupun muka dia dah merah padam.

"Minta maaflah bang, susah macam ni, saya ada kerja ni." Lancar tapi senyuman pahit.

"Oklah macam tu, saya pergi minum dululah. Kalau awak nak join saya, jom lah."

"Apa kata abang pegi minum dulu, dah habis nanti abang jumpa saya balik, macam mana?"

Ahh sudah! Kena aku! Ingat nak kenakan dia, aku pulak kena trap. Aduh! Nak tak nak aku jawab ok je la sambil dok pikiaq macam mana nak lepaskan diri masa nak naik nanti. Masak aku!

Aku pi minum dalam 15 minit. Masa naik, aku nampak dia dok layan seorang pelanggan lain. Cepat-cepat aku naik lalu belakang dia slow-slow. Hahaha.

Masuk lif, pintu tutup, aku tarik nafas panjang, pheww! "Selamat aku." Masa balik petang tu pun nasib aku baik lagi sebab kaunter dia dah tutup! Hahaha. Gelak hati kecik aku!

No comments: