Monday, June 11, 2007

'Gagak' Kad Kredit

Salam kepada teman-teman semua, diharap semuanya berada dalam kandungan sihat walafiat dan dilindungi Allah selalu. Macam tulis surat plak.

Kali ni aku nak ceghita kat hangpa berkenaan kad kredit. Bukan pasai masalah kad kredit ka apa, tapi pasai orang yang sebok dok promote kad kredit tu la.

Tengahari tadi aku nak pi makan, lunch hour time, aku nampak la sekumpulan manusia yang sebok dok promote kad kredit bank depa. Nampak ja aku, 'gagak' kad kredit ni mai dekat aku. Awek. Lawa la jugak aku tgk. Mai tanya aku.

"Abang tak nak cuba kad kredit *toot* kami? Ada promotion sekarang ni."
"Err...takpelah saya nak cepat pegi makan ni, banyak kerja" Jawab aku lembut.
"Saya ambik masa abang sekejap je, boleh tak? Banyak faedah kad kredit *toot* sediakan sekarang ni." Bla bla bla bla bla bla dia dok bodek aku.

Aku terpaksala stop sat sebab nak dengaq apa yang dia nak cakap sambil-sambil dapat tengok muka lawa dia. Heh heh.

Aku tenung mata dia dalam-dalam. Bukan apa, sebenaqnya aku buat lagu tu supaya dia rasa kurang selesa dan akan cepat habiskan ayat promote dia tu. Rimaih aku dibuatnya. Gila sungguh. Mana aku nak pakai. La ni pun dah ada 2. Nak suruh aku tambah hutang ka? Duit banyak takpa la. Gaji pun cukup-cukup untuk bayaq hutang yang dok ada, lagi nak tambah?

Awek kad kredit *toot* ni masih lagi dok ayat aku supaya register dengan kad kredit bank dia.

Aku sebenaqnya malaih nak layan tapi sebab dia dok kejaq aku sampai berlari anak tu, kesian la plak, layan dia sat sampai dia hilang penat dan aku tanya dia.

"Awak ni comei la. Dah kawin ke belum?" Aku tanya selamba.
"Belum bang."
"Ada boyfriend tak?" Pantas aku memintas.
"Err...takde bang."
"Awak jadi girlfriend saya boleh?" Aku selamba.
"Saya pun takde girlfriend ni" Aku menambah lagi.
Awek tu diam. Dia cuba senyum tapi aku tau, dia senyum pahit. Terpaksa.

"Sebagai permulaan boleh mintak nombor telefon tak?"

Dia diam tak kata apa, senyum lagi tapi makin tawaq. Aku tau dia malu tapi masih lagi boleh control ayu.

"Kalau tak dapat bagi nombor telefon awak, saya nak pegi makan ni, excuse me or you can join me later if you want." Aku selamba bagi cadangan kat awek comei tu.

Aku keluaqkan telefon aku dan tanya dia; "What is your number then?"

Diam teruih awek tu dan aku belah dengan tak kata apa. Dia pun tercegat, diam tak kata apa, senyum pahit habih.

Berjaya jugak teknik aku nak larikan diri dari 'gagak' kad kredit ni. Selamat aku. Tapi sayang jugak sebab awek tu comei. Rugi tak tackle bebetoi. Haha!

Masa balik dari lunch, aku tengok dia duduk ja, bila nampak aku teruih buat pandang kat tempat lain. Haha.

4 comments:

Unknown said...

kahkahkah... ku memang suka aa cerita ko yang ni... mesti nyesal abis aaa budak perempuan tu pilik kerja yang dia buat tu... kahkahkah...

tapi, kesian pun ada... huhu!

ZABS said...

Bagus juga cara anda tu. Walaupun kasian kat dia, tapi saya rasa, cara nak pujuk orang ambil kat kredit macam jual obat kuat tepi jalan tu, tak kono gayo eh lahkan..

pB said...

Salam...

Kak pB suker baca semua cerita dalam blog nie...

Sempoi jer ...

Manusia Pekasam said...

Salam geng pekasam semua!

mr_rizal,
Kesian memang la kesian tapi nak buat mcm mana, aku pun nak cepat, terlintaih idea macam tu. Sebelum ni lagi best, aku ajak pi minum teruih! Haha...

zabs,
Dah keja doghang la zabs, nak buat mcm mana? Depa pun caghi makan jugak!

Kesian ni!

Kak pB,
Salam...terima kasih sbb baca blog Pekasam saya ni. Lega bila tgk ada bghang baca entri saya.

TQVM no...