Wednesday, June 13, 2007

Hang Tak Dak Keja Ka?

Salam Pekasam kepada semua

Masa lunch tat sat aku pi makan lewat skit la. Dalam pukoi 2 lebih.

Ajak kawan ni, ajak kawan tu, takdak oghang nak join aku. Terpaksa la aku pi makan soghang. Ada jamuan kat opis tapi maleh aa sebab aku nak pekena ikan kembung bakaq kat cafe. Layan.

Masa aku turun tu ada 2 meja dihuni 3,4 oghang dok makan dan minum. Ambik nasi, ikan dan ayaq, aku duduk dekat dengan depa. Aku teruih makan tak tengok kiri kana. Lapaq.

Sekali sekala aku kerling tengok budak-budak yang duduk mejal sebelah aku pastu tengok meja sebelah, otai-otai tengah sembang.

Aku dok perati budak-budak sebelah aku ni dok sembang sambil tengok kawan depa dok tayang telefon Nokia N90 hak baghu. Bangga la sebab dapat tayang phone baghu dia kat member. Habis segelas ayaq, tambah lagi. Lepaih tu minum 100 plus plak.

Yang otai-otai ni plak dok sembang sambil minum ayaq. Aku rasa depa 2 oghang ni dah makan tapi lepas semayang depa turun minum pulak.

Terpikiaq aku dalam hati. Hangpa ni takdak keja ka? Lama duk di cafe ni boss hangpa tak maghah ka?

Aku makan cepat-cepat dan belah. Masa aku belah budak-budak dan otai-otai tu tak habis-habis lagi minum. Lunch hour minum, satgi kol 3,4 nak turun minum lagi? Seronok hidup macam tu no? Keja bila nak siap?

Aku doa dalam hati janganlah aku ikut perangai buruk macam tu. Aku nak keja dengan ikhlas dan betul walaupun buat masa ni aku takdak keja.

Yang penting aku tak mau ponteng masa pi minum lama-lama. Lunch hour sejam depa bagi tu lebih dari cukup sebenaqnya kalau nak makan dan semayang tapi biasa la manusia ni kalau dah jumpa member. Mesti lambat naik punya.

4 comments:

ZABS said...

Kompom orang kita lah tu. Kalau depa orang gomen layak ke dapat kenaikan gaji? Kalau tuan cafe naikkan harga minuman pun patut tu, sebab untuk sewa kerusi/meja yang depa duduk berjam2 tu. Semoga kita tak macam buat lagu tu.

pB said...

Memang benda benda macam tu ada di mana mana.
Walaupun dah keluar surat pekeliling, masih lagi dipratikkan.

Susah nak berubah.

Suraya said...

biasa la tu. bila dah kena buang keje esok barulah nak merayu bagai. barula nak nyesal. dah nama nya manusia kan? mudah lupa.

Manusia Pekasam said...

Salam Pekasam zabs, pB dan lil' miss easydent,

Yang tak tahan tu, orang lama-lama aka otai pun sama dok buat lagu tu.

Bayangkan kalau depa keja 20-30 tahun, maknanya dah lebih 20 tahun depa dok buat lagu tu?

Macam mana nak berkat rezeki no?